neděle 20. ledna 2013

STARÉ PŘÍBĚHY V NOVÉ DOBĚ - JIZVY - GEN 3


ÚVOD
Všichni máme jizvy. Některé jsme si způsobili sami, některé nám způsobili jiní lidé. Stejně si neseme vnitřní zranění. Na první pohled nejsou vidět, ale víme, že tam jsou. 

Jak to ale zapadá do našeho příběhu? Minule jsme skončili s tím, že všechno bylo dokonalé? A jaké je řešení tady těch problémů? 

Problém je, že nebudeme schopní najít řešení, když dobře neznáme problém, nemůžeme ani najít řešení. 

Existuje mnoho příruček na řešení problémů
  • manželství - příručky jak lépe komunikovat, jak zlepšit sexuální techniku
  • finance - jak udělat rozpočet
  • čas - jak si lépe organizovat čas
  • děti - je potřeba přísnější výchova, nebo méně přísná výchova, nebo žádná výchova
  • práce - jak najít jinou práci, nebo aspoň nějakou práci. 
Problém je, že jeslti tohle je problém, jaktože při množství příruček jsme ještě nenašli řešení?

Hlavní myšlenka:
Když se postavíme proti Bohu, zanechá to v nás jizvy.

BIBLE
Kde je problém?

Gen 3:4 Na to had ženě řekl: "Určitě nezemřete! 5 Bůh ale ví, že jakmile pojíte z toho stromu, otevřou se vám oči a budete jako Bůh: budete znát dobro i zlo."

Základní problém o kterém Bible mluví, je ve vztahu k Bohu. My jsme si řekli, že ho nepotřebujeme, že si budeme dělat věci po svém, že tomu rozumíme líp...a to v nás způsobilo hlubokou ránu. 

Nestačí nám to, co máme ale chceme víc. Přestože nás Bůh stvořil, jako svůj obraz, nám to nestačilo, chtěli jsme být jako On. A tato touha mít víc je jedním z nejčastějších důvodů našeho hříchu. 
  • manželství - nevzniká tolik konfliktů v našich manželstvích, právě kvůli tomu, kdo bude mít víc. V sobotu pojedeme k našim, mě se nechce, ale pojedeme. Já si chci koupit novou bundu, ale koupil sis před půl rokem, to nevadí, já potřebuju novou. Já se chci dívat na fotbal, já na ordinaci...kdo bude mít víc? 
  • studenti - já chci lepší známku - tak to opíšu. Já chci víc volnosti, než mi rodiče dávají, tak si ji vezmu, aniž by o tom věděli. 
  • peníze - já chci víc peněz, tak když je možnost si vydělat bokem, nebo si vzít něco, co mi nepatří


Já chci víc. Tím, že chci víc a chci víc za každou cenu, jsme ochotní to udělat i za cenu toho, že dáme Boha stranou. A proto každý hřích je stejně závažný a naprosto závažný. Není to maličkost, omyl, chyba...je to revoluce, svržení krále. Je to ten největší problém, říkáme, já a ne ty.  

Hlavní myšlenka:
Když se postavíme proti Bohu, zanechá to v nás jizvy.

Reakce
Gen 3:10 Ten odpověděl: "Slyšel jsem v zahradě tvůj hlas a dostal jsem strach, protože jsem nahý. Proto jsem se skryl." 11 "Kdo ti řekl, že jsi nahý?" tázal se Bůh. "Nejedl jsi z toho stromu, z něhož jsem ti zakázal jíst?"

Jaká byla reakce lidí na to, co se stalo? Zajímavé je, že reakce jsou pořád stejné a vůbec situaci nepomohli, ale situaci zhoršili. Stalo se vám někdy, že jste si spálili ruku a když jste si ji chtěli schladit, tak jste pustili horkou vodu? Znáte ten pocit? Místo, aby to bylo lepší, je to mnohem horší. Stejná věc se děje i v našem příběhu.

Skrývat se
První věc, kterou lidé dělají je, že se skrývají. Před sebou navzájem a před Bohem. To nikdy nepomůže. Kdysi jsme malovali byt. Problém byl, že už ho několikrát před námi malovali a bylo tam několik vrstev. Zeď se začala loupat, ale říkal jsme si, že to zamalujem. Dopadlo to tak, že jsme museli zeď oškrábat a namalovat znovu. Nemá smysl věci zakrývat a přesto je to jedna z nejčastějších reakcí. 
  • v církvi - tváříme se, že všechno je v pořádku. Když se nás někdo zeptá v rozhovoru, jak se máme, tak mlžíme. Vyhýbáme se lidem u kterých víte, že se vás zeptají. 
  • Manželství - jsou prostě věci o kterých se u vás doma nemluví. Pohádali jste se, ale prostě to zametete pod koberec a necháte být. 
  • Přátelé - máte přátele, ale nenecháte je skutečně vidět, kdo jste. Vždycky jim ukážete jenom kousek ze svého života, aby náhodou neviděli, co schováváte. 

Obviňování
Druhá reakce je obviňování. Když čtu tento příběh, nemůžu se nesmát, jak si lidé přehazují vinu a nakonec to skončí u hada. Já nic, já muzikant. 

Je to pořád stejné
  • manželství - naštvete se a říkáte si, že za to může ona, kdyby nebyla tak protivná, tak by se to nikdy nestalo. Nebo kdyby si ztišil tu televizi, tak by mě to tolik nevytočilo. Já jsem naštvaný, ale může za to někdo jiný, není to moje chyba.
  • Studenti - rodiče můžou za všechno a proto se k nim můžu chovat hrozně. Oni jsou úplně blbí, oni tomu nerozumí, oni mi nic nedovolí, tak budu protivný a svedeme to na hormony.
  • Okolnosti - já jsem to nechtěl ukrást, ale nechat taklhle ležet peněženku bez dozoru. Já jsem jenom využil příležitost. 
  • Já jsem se nechtěl opít, ale když tam byli ti známí, oni za to můžou

Děláme to pořád a vůbec to nepomáhá, je to, jako když si nalejete na spálenou ruku horkou vodu. 

Kletba
Poslední věc, která se stala je, že Bůh proklel dobré věci, které dal lidem. Pro ženy to byly děti a vztah k mužům a pro muže práce. A s tím musíme počítat. Vztahy nebudou nikdy jednoduché, nebudou fungovat automaticky. Práce bude vždycky problém i ta nejlepší. To jsou ty jizvy - šáhli jsme si na plotnu a splálili se a teď si neseme následky. Reakce jsou vždycky stejné, důsledky jsou taky stejné.

Vztah k Bohu a evangelium
Kde je tedy problém? Možná pomůže se podívat nejdřív na některé globální problémy. 
  • Lidé umírají na nemoci, se kterými já ani nejdu k doktorovi. Proč? Ne proto, že by neexistovaly léky, ale protože bychom se museli obětovat zaplatit to. 
  • Lidé nemají dostatek pitné vody a jídla. Proč, když poprvé v historii na západě obezita zabila víc lidí než hlad? 

Řešíme problémy v manželství, s dětmi, financemi, časem, prací, ve škole, ale co když to nejsou ty hlavní problémy, které musíme řešit? Co když řešíme úplně špatné věci?

Co když problém není v těch věcech kolem, ale ve mě?
To je náš problém, jako lidé máme ránu, která nás nakonec zabije, když s ní nic neuděláme. Když se člověk stane křesťanem, dovolí Bohu, aby tuto ránu začal uzdravovat. Už nám nehrozí smrt, ale pořád máme jizvu, kterou cítíme a která působí problémy. Naše sobectví, touha si vládnout sám, touha být první a sám sobě Bohem, tam pořád je a působí problémy. 

Gen 3:15 Rozpoutám také nepřátelství mezi tebou a ženou i mezi tvým a jejím potomkem. On ti rozdrtí hlavu a ty mu rozdrtíš patu."

Řešení toho největšího problému bylo jedině takové, že Bůh sám přišel mezi nás a nechal si udělat jizvy. Nechal si udělat ránu, která ho zabila, abychom my mohli přežít. Nechal se zabít, aby nás mohl uzdravit. Jedině u Něho je řešení. Nemůžeme vidět Ježíše, jako toho, kdo nás zachránil a pak nás poslal a řekl: “tak a snaž se.” My ho potřebujeme každý den. 
Moje rána se hojí jenom tehdy, když jsem s ním. Jednou, až se s Ním potkám tváří v tvář, všechny rány zmizí, ale dokud jsme tady. Je to pořád tak, že jenom s Ním se můžu uzdravovat. 

Hlavní myšlenka:
Když se postavíme proti Bohu, zanechá to v nás jizvy.

CO S TÍM?
Otevřenost
Přirozená reakce na hřích - schovávat se a obviňovat, vymlouvat se, ale tohle dělá věci mnohem horší. Bůh ovšem vynáší věci na světlo. Můžete to udělat dobrovolně, nebo čekat až to někde praskne. 
  • Co kdyby se součástí našeho života stala radikální otevřenost, že budeme mluvit s lidmi o svých problémech. 
  • Co kdybychom zase začali vyznávat své hříchy Bohu. Přiznali, co jsme dělali špatně a že nás to mrzí. 
  • Misto, abychom obviňovali ostatní, budeme se omlouvat. 


Práce na vztazích
Počítáme s tím, že abychom měli dobré vztahy, vyžaduje to práci? Manželství, ale i ostatní vztahy. Co kdybychom naplánovali dovolenou tak, aby se líbila všem členům naší rodiny? Vybojovali si pravidelně čas, abychom mohli skutečně osobně mluvit o svých životech s našim partnerem. 

Problém vztahu s Bohem
Jenom ve chvíli, kdy je Bůh každodenní součástí našeho života se budeme uzdravovat. Jinak na to budeme sami a to nikdy nezvládneme. Já nezvládám žít svůj život sám. Proto potřebuju brzy ráno vstát, abych se mohl modlit a číst Bibli a setkat se s Bohem, protože jenom On mě může změnit. Máte to také tak, nebo spoléháte na to, že to nějak půjde?

Hlavní myšlenka:
Když se postavíme proti Bohu, zanechá to v nás jizvy.


Žádné komentáře:

Okomentovat